Maand 1 - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Luuke Wijnen - WaarBenJij.nu Maand 1 - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Luuke Wijnen - WaarBenJij.nu

Door: Luuke Wijnen

Blijf op de hoogte en volg Luuke

21 September 2014 | Thailand, Bangkok

25 Augustus 2014, de eerste stagedag. Na zo'n tien dagen niks doen, de toerist uithangen en voornamelijk niet aan stage denken ging het dan toch echt beginnen. Onze eerste stagedag bij A-list. Gelukkig beginnen ze hier niet zo vroeg met werken. We moeten elke ochtend rond 9:30 - 10:00 uur aanwezig zijn. Onze eerste dag zat er alweer op, en de tweede dag werd direct een fashionshow aan onze voeten geworpen. We moesten om 9:00 uur aanwezig zijn op een schitterende locatie. Daar zou de fashionshow van "Disaya" (een van de merken waar het bedrijf voor werkt) plaats vinden. We hebben onze ogen uitgekeken deze dag. Van de vloer die een half uur voor aanvang nog gelegd moest worden, tot de doorloop waar we ons gruwelijk hebben geërgerd aan de attitude van de modellen. Ook werd ons verteld dat we tussen een hele boel beroemde Thaise mensen zaten. Die voor ons natuurlijk totaal onbekend zijn. Het was voor ons in ieder geval een hele belevenis en een goed begin van de stage.

De dagen erop werden we al snel opgenomen in het team en moesten we ons portfolio aan onze collega's presenteren en een onderzoek maken voor "The Only Son". Dat was wel eventjes zweten, zo'n eerste dag en dan voor een groep presenteren in het Engels. Maar ach, dat hebben we ook weer overleefd.
Wat ook wel een prettige bijkomstigheid is, is dat we niet de hele dag koffie hoeven te zetten maar echt aan opdrachten mogen werken. We zijn bezig geweest met het ontwerpen van een catwalk voor het merk "The Only Son". Dit merk heeft nog nooit eerder een fashionshow gehad, dus moet zich goed presenteren om een goede first impression achter te laten. We kwamen erachter dat met een klant werken toch wel een stuk lastiger is dan een opdracht op school. Je moet je erg goed verdiepen in het merk en goed luisteren naar wat de designer graag wilt.
Ook kwam even tussendoor dat The Only Son genomineerd is voor de beste jonge designer van Thailand. Dit betekent dat zij zich moeten gaan vertegenwoordigen op de Vogue Fashion Night Out, die komende vrijdag plaats vind. Hiervoor hebben wij weer onderzoek moeten doen en naar filmpjes en liedjes moeten zoeken die bij de kleding van het merk passen en bij het beeld dat de designer in gedachten heeft. Erg lastig, maar wel weer een uitdaging.
Als klap op de vuurpijl werden we afgelopen donderdag middag verrast door onze baas. In eerste instantie vroeg ze of we het erg vonden om bij een vergadering te zitten die opgenomen zou worden. "Geen probleem" dachten wij. Ze zei dat het een normale vergadering zou worden, gewoon zo als altijd. Toen was het zover, we moesten naar beneden voor de opnames. We mochten een kledingstuk van de designer aan zodat hij z'n SS14 collectie kon laten zien in het filmpje. Dachten wij even dat onze baas en collega's er ook bij zouden zitten... Tegenvaller! Wat bleek nou, wij moesten samen met de designer over de muziek gaan praten die we uitgezocht hadden voor de show. De zenuwen werden met de minuut erger. Het gesprek liep best gesmeerd, en we hopen dat we van onze beste kant gefilmd zijn haha. We hopen dat we na dit debuut nog normaal door Bangkok kunnen lopen, zonder gillende fans achter ons aan te krijgen, maar dat zien we vanzelf wel. Als het filmpje de moeite waard is te delen, zal ik hem in mijn volgende verslag plaatsen.
Om het deel The Only Son eventjes af te sluiten, lopen er ook nog een aantal opdrachten van Disaya tussendoor die wij moeten doen. Een sieraden display ontwerpen, onderzoek doen voor een nieuwe inrichting van een van de winkels en inspiratie opdoen voor het lookbook van de sieraden. Jaja, we zijn flink aan de bak binnen het bedrijf en het bevalt best prima. Soms blijven we teveel in hetzelfde hangen, maar onze baas zegt dat dat normaal is als "beginner". Gelukkig zijn ze wel blij met ons binnen het bedrijf. Ze vinden dat we potentie hebben en denken dat we ons binnen hun bedrijf aardig kunnen ontwikkelen. Toch fijn om te horen!

Om even van het werk af te stappen en terug te komen op het toeristische deel van deze mooie reis. De weekenden proberen we zoveel mogelijk te zien en te doen. Al hebben we soms ook wel een weekendje nodig om even goed uit te slapen. We zijn naar een hele boel lekkere eettentjes geweest, we hebben een longtail boat tochtje gemaakt, zijn naar een bacardi feest geweest (gratis bacardi, mooi meegenomen natuurlijk), in het ziekenhuis geweest, bij carhartt release party geweest (nieuwe collectie) en in Ayutthaya hebben we weer wat natuurlijke geuren gesnoven.

Ook kreeg ik twee keer in één week tijd leuk nieuws vanuit Nederland. Mijn allerliefste vaderfiguur en kleine grote broer komen in Oktober 10 dagen naar Thailand. Ook werd ik verblijd met het nieuws dat Nadia (m'n mede aziaat) en Lara nieuwjaar in Bangkok komen vieren. Jeeeej! Twee dingen waar ik me dus alweer erg op verheug.
Omdat ik vond dat ik nog niet genoeg had om me op te verheugen hebben we ook nog even besloten om met Evi Fieke en Tijn een midweekje naar Vietnam te gaan. Aangezien we toch even het land uit moeten om ons visum te verlengen. Opzicht ook niet zo'n heel vervelend plan. Ook staan Hua Hin en Koh Samed nog op de planning. Wanneer precies dat wordt nog bepaald, maar ook daar heb ik nu al zin in.

Afdingen
Blond zijn in Bangkok heeft z'n voor én nadelen. Zodra er een taxi in de buurt kwam vroegen ze een behoorlijk bedrag (in vergelijking). In het begin gaven we er redelijk snel aan toe, en probeerden we wat af te dingen. Nu we er achter zijn dat er taxi's op meter rijden (wat meestal de helft scheelt), geven we ook niet meer toe en wachten we tot er een taxi komt die op meter wil rijden. Vaak als je een beetje lief kijkt of even een "please" erachteraan gooit komt dat wel goed. Ook op markjes vragen ze vaak een hogere prijs dan dat ze bij de lokale bevolking doen. Maar ook daar zijn we erg goed in op het moment. Standaard onder de helft van het bedrag vragen, dan kom je vanzelf op de helft uit.

Lunchen
Als je aan een Nederlandse lunch denkt, denk je al gauw aan een boterhammetje en een stukje fruit. Nah, daar denkt de thaise bevolking toch wel anders over. De eerste dagen hebben wij onze ogen uitgekeken hoeveel onze collega's wel niet aten. Om jullie even een beeld te geven wat er allemaal in die mensen past een dagelijkse routine van onze collega's: 'S ochtends (10:00 uur) eten ze een tosti's (of iets in die trant) dan snacken ze voornamelijk veel zoets tot de middag lunch (12:00 uur). Als je dan denkt dat ze geen honger meer hebben van al dat gesnoep, dat valt goed tegen. Een lunch is hier zeg maar avondeten tussen de middag. Als ze de lunch op hebben gaan ze naar een koffie tentje, waar ze een enorme koffie (denk aan de grootste starbucks beker) nemen, met voornamelijk veel suiker en slagroom. Zodra we terug komen op het bedrijf gaan de zakken koekjes, chips, Thaise lekkernijen etc open. "You want to try", is iets wat wij op een dag redelijk tot erg vaak horen. Dan denk je toch dat er niet veel eten meer bij kan, maar ach dan gaan ze om 17:00 uur nog even een soort van Bapao broodje halen en dat erg smakelijk naar binnen werken. Dan denk je dat ze alles gehad hebben, maar nee dan eten ze 's avonds ook nog avond eten.
Als je dit zo leest denk je dat er alleen maar tien-tonners binnen ons bedrijf werken, maar nee hoor, ik gok dat ik ongeveer de dikste van ons bedrijf ben!

Taal
Ook hebben we het met onze baas natuurlijk over de Thaise taal gehad. Zij vind onze taal erg interessant en ook heel erg op Duits lijken. Ze willen graag een aantal woorden Nederlands leren en wij natuurlijk ook wat Thais. De volgende woordjes kennen we nu al: "Maj"(nee) "Tjai"(ja) "Aroj"(lekker) en "Suay" (mooi). Ook hebben wij onze collega's deze woorden in het Nederlands geleerd. Zodra wij lekker zeggen wordt er gelachen en herhalen ze het woord.

Ohja, ik heb nog een link voor de gene die het interessant vinden met de fashionshow van Disaya die we de tweede dag van onze stage gezien hebben: www.vimeo.com/m/105944762 Veel kijk plezier en ik zal jullie volgende maand weer een verslag geven.

Sawatdee Khrap
Liefs, Luuke

P.s. Speciaal voor Han heb ik zoveel mogelijk foto's gemaakt van gerechten die ik hier gegeten heb, zoals beloofd.

• 07 Oktober 2014 - 20:02

Margaretha:

Heej Luuks,

Wat ein keileuk geschreve verslaag.
    Ik kriëg noow ein ander/baeter beeld beej de informatie via de appjes. Super!
    Ik verheug mich al op ut volgende verslaag,
    en op de verhaole en foto's asse weer toës bis.

Dit is ein ervaring veur dien laeve......GEWELDIG!!!
    LoveYouuuuuu xxxxxxxxx

Verslag uit: Thailand, Bangkok